RANCANGAN MENGAJAR
Nama Tadika: laskar Pelangi
Bilangan Murid: 20 / 20 orang
Umur: 5 Tahun
Minggu & Hari: 4, khamis
Tarikh: 30 minit
Cadangan Masa: 30 minit
Tema & Tajuk: Kemerdekaan Negara
Tunjang Utama: Bahasa Melayu
Tunjang Disepadukan: Tunjang Kemanusiaan, Tunjang Perkembangan Fizikal dan Estetika-kreativiti.
Standard Pembelajaran Utama: (BM 1.1.13) Mendengar dan memberi respons terhadap perbualan, permintaan, cerita, lagu.
Standard Pembelajaran yang disepadukan: (KM 8.4.2) Menamakan bapa kemerdekaan
(KTI 2.1.10) Menyanyi dengan sebutan yang jelas.
Objektif: Pada akhir pengajaran, murid boleh;
i. Murid dapat mendengar dan memberi respons terhadap perbualan, permintaan, cerita dan lagu.
ii. Murid dapat menamakan bapa kemerdekaan.
iii. Murid dapat menyanyi dengan sebutan yang jelas.
Pengetahuan sedia ada: Sudah mengenali bendera Malaysia.
Penerapan Nilai: kerjasama.
Alat Bantu Mengajar: lirik lagu 31 Ogos, gambar bapa kemerdekaan.
KBKK: menjana idea
Langkah / masa | Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | Cacatan / ABM |
Set Induksi (5 minit) | -guru masuk ke kelas dengan memberi salam kepada murid-murid. - guru masuk ke kelas sambil melaungkan merdeka! sebanyak 7 kali dengan memakai baju yang melambangkan kemerdekaan. | -murid menjawab salam guru. -murid tertanya- Tanya apa yang sedang dilakukan oleh guru dan baju apakah yang dipakai oleh guru. | ABM: Baju kemerdekaan Objektif: - Nilai: berdisiplin KBKK: Menjana idea |
Langkah 1 (12 minit) | -guru memberi arahan kepada murid supaya duduk ditempat masing-masing dan senyap. -guru menampal gambar bapa kemerdekaan dan menerangkan serba sedikit tentang riwayat hidup bapa kemerdekaan. -kemudian, guru bersoal jawab dengan murid mengenai riwayat hidup bapa kemerdekaan dan memasang video tentang laungan kemerdekaan negara. | -murid duduk ditempat masing-masing dan senyap. -murid melihat guru menampal gambar bapa kemerdekaan dihadapan dan mendengar dengan sepenuh perhatian penerangan guru. - murid-murid memberikan pelbagai jawapan yang ditanya oleh guru dan melihat video. | ABM: Kad gambar, kad perkataan, papan putih, maker pen Objektif: (i),(ii) Nilai: Kerjasama KBKK: Menjana idea |
Langkah 2 (10 minit) | -guru memberi arahan supaya murid-murid berdiri di tempat masing-masing dan senyap. -guru menampal lirik lagu 31 Ogos dan memberi bendera jalur gemilang kepada semua murid. -kemudian, guru menyanyikan lagu 31 Ogos bersama-sama dengan murid sambil mengibarkan jalur gemilang. | -murid berdiri ditempat masing-masing dengan senyap. -murid melihat guru menampal lirik lagu jalur gemilang dan mengambil bendera jalur gemilang yang diberikan oleh guru. -murid menyanyikan lagu 31 Ogos bersama-sama dengan guru sambil mengibarkan jalur gemilang. | ABM: Lirik lagu, bendera Malaysia Objektif: (ii), (iii) Nilai: Hormat-menghormati KBKK: Menjana idea |
Penutup (3 minit) | -guru mengimbas kembali apa yang telah dipelajari sebentar tadi oleh murid-murid. -guru memberikan lembaran kerja dan menerangkan cara-cara untuk melakukan kerja tersebut sebelum pulang. | -murid menceritakan kembali apa yang dipelajari sebentar tadi. -murid mendengar sepenuh perhatian terhadap penerangan yang telah diberikan oleh guru sebelum pulang. | ABM: Lembaran kerja Objektif: (i), (ii) Nilai: Sabar KBKK: Menjana idea. |
Impak: seramai 20/20 orang murid mencapai obektif. Hal ini kerana penggunaan alat bahan bantu mengajar dan aktiviti yang menarik dapat membantu murid untuk belajar dan mengingati apakah yang mereka belajar didalam kelas.
No comments:
Post a Comment